Vi hadde lyst til å finne et ord med dobbel betydning, altså et ord som har en betydning også utenfor typografi-faget. Man har ofte behov for å forklare kunden hvorfor man har valgt akkurat den fonten man har valgt, men samtaler om fonter kan fort bli forvirrende. Det hender kunden sier: «Vi vil ikke ha sånn Helvetica» når det de mener er at de ikke vil ha en grotesk, mens vi begynner å lure på hva det er med Helvetica de ikke liker.

En gang trodde vi at vi hadde forklart en kunde forskjellen på grotesk og antikva, men det viste seg at han ikke hadde skjønt det likevel. Vi satt og presenterte noen alternativer til fonter, da han avbrøt oss og skjøt inn: «Den fonten er da ikke så ille at jeg ville gått så langt som å kalle den grotesk?»

Det er ikke viktig at kunden kan fagbegrepene, men det er nødvendig at man har noen knagger man kan feste ting på – uten at man virker arrogant ved å slenge om seg med vanskelige faguttrykk. Vi har hørt oss selv forklare hva en antikva er på ganske underlige  måter, ved for eksempel å strekke ut armene for å illustrere seriffer eller si «de med taggene».

Plakaten er en slags visuell lek med ordet grotesk og dets betydninger. Ordet grotesk er satt i en antikva, men det vil ikke gi noe særlig mening for en som ikke kjenner ordets typografiske mening. I tillegg er det helt bevisst satt opp med noen føkka – eller groteske –  orddelinger ved linjeskift, for så å trykkes manuelt. Orddelinger av denne typen opptrer gjerne tilfeldig og som en feil når man jobber i InDesign og endrer punktstørrelsen i en for liten tekstboks, og er ikke noe man med med vilje bruker tid på å trykke manuelt. Vi tenker at vi har laget en bokstavelig grotesk plakat.